Astanga-yoga Forum en del af www.astanga-yoga.dk
09. Sep. 2010, 02:33:19 *
Velkommen, Gæst. Venligst log på eller registrer.

Log på med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder: Har du aldrig brugt et forum før? Klik på HJÆLP og få en hurtig oversigt over, hvordan det hele virker.
   Hjem   Hjælp Søg Kalender Log på Registrer  
Afsteming
Spørgsmål: Planlægger du at tage afsted på et yoga-retreat (fire dage eller mere) inden for det næste år
- 2 (18.2%)
Ja, et sommerretreat i Danmark - 2 (18.2%)
Ja, et sommerretreat i udlandet - 3 (27.3%)
ja, et vinterretreat i Danmark - 1 (9.1%)
ja, et vinterretreat i udlandet - 3 (27.3%)
Total stemmer: 8

Sider: [1]
  Print  
Ophavsmand Emne: Skal du på yoga-retreat inden for det næste år?  (Læst 4035 gange)
Thomas Hjort Jensen
Administrator
Full Member
Beskeder: 82

Vis profil WWW
« den: 24. Jun. 2008, 06:59:08 »

Ja, nu synes jeg altså det er tid til en "afstemning" igen, og denne gang bliver det en om retreats. Det er muligt at sætte op til fire krydser (man kan jo have planlagt en masse retreats), og man kan altid vende tilbage senere og ændre på sine krydser, hvis det bliver nødvendigt.
Logget
Mai
Newbie
*
Beskeder: 1

Vis profil
« Svar #1 den: 06. Aug. 2008, 20:07:39 »

ja jeg drømmer om at tage afsted til vinter..
Nogle der der kan anbefale et godt retreat sted eller et godt studie i et dejligt land?
Logget
Thomas Hjort Jensen
Administrator
Full Member
Beskeder: 82

Vis profil WWW
« Svar #2 den: 08. Aug. 2008, 05:53:28 »

Hej Mai!

Vinteren er også det perfekte tidspunkt at tage afsted på - helst til et varmt sted med sol :-) Det er som regel også om vinteren de mere eksotiske retreats ligger (Indien, Thailand osv.), men hvad er det mere specifikt du går efter? Peter og Bodil fra YogaMudra har f.eks. et retreat i Thailand 3.- 14. marts, og hvis du vil til Indien (og er til Linos lidt mere kontante stil) er der retreatet i Kovalam i Sydindien, som varer hele december og januar, og hvor man kan deltage det antal uger man har lyst til. Der plejer også at være workshops i New Zealand (John Scott), og de har jo sommer når vi har vinter, så det kunne også være en mulighed... men det kommer helt an på hvad det er, du er på jagt efter.
Logget
Birgitte
Newbie
*
Beskeder: 10

Vis profil
« Svar #3 den: 27. Aug. 2008, 13:24:14 »

Jeg har fået anbefalet Purple Valley i Goa, især hvis man arbejder eller af andre grunde ikke har mlighed for at være væk så længe. Deres workshops varer typisk 14 dage og der er forskellige af de store lærere på plakaten, fx Sharath og David Swenson.
Jeg har ikke selv været der - endnu - men efter to uger i Januar ved Dina Kingsberg kan jeg fortælle om stedet faktisk er anbefalelsesværdigt.
Bliv fristet på www.yogagoa.com
Logget
bodil@yogamudra.dk
Teacher
Newbie
Beskeder: 11

Vis profil WWW
« Svar #4 den: 11. Nov. 2008, 15:09:44 »

Ja, vi holder igen yogaferie på Koh Samui, Thailand, 3-14. marts 2009 - og glæder os til at have en dejlig gruppe yogainteresserede med derud! Smiley Du behøver selvfølgelig ikke være fast elev hos os til hverdag for at deltage. Alle er velkomne, også nybegyndere.

Læs mere på www.yogamudra.dk/kurser/kohsamui2009.htm eller her på forumet under "Annonceringer".

Bedste hilsner fra

Bodil + Peter

YOGAMUDRA
Ashtanga vinyasa yoga & massage
Strandgade 36D, 2., 1401 København K
www.yogamudra.dk
« Sidste ændring: 11. Nov. 2008, 15:15:02 af bodil@yogamudra.dk » Logget
Birgitte
Newbie
*

Vis profil
« Svar #5 den: 08. Feb. 2009, 19:32:01 »

Jeg er lige kommet hjem efter en 14-dages workshop i Goa med Dena Kingsberg på det fantastiske retreatsted "Purple Valley". Jeg kan kun sige, at det er et sted, man bestemt bør unde sig sel at besøge. Deres motto er 5 stjernet yoga, 4 stjernet mad og 3 stjernet indkvartering. Men jeg synes nu at de på den måde sælger bde mad og overnatning dårligere end det er.
Yogaen ér bestemt til 5 stjerner - Dena er en lærer i verdensklasse, og hvis man ikke lige er til hende, så kommer fx David Swenson, Nancy Gilgoff og Kino der også - og desuden er det det eneste sted i Inidien, hvor Sharath underviser udenfor skolen i Mysore. Det perfekte (for folk som mig, der har et arbejde og ditto liv) er, at disse workshops kører som 14-dages intensives, så man kan tage til Indien på yogaferie i 14 dage og få en workshop som er tilpasset en alm ferieperiode.
Maden er virkelig skøn, jeg er udrenset på den naturlige måde (ved at spise sundt!) efter opholdet. Og så er omgivelserne så så fine; en stor grund med tropiske planter i et jungleområde men tæt på vandet i et gammelt portugisisk kolonikvarter med farverige huse og et par aber i træerne i ny og næ. Desuden er der swimmingpool og kyst i nærheden, så man kan holde ferie samtidig.
Og yogafolket, der kommer her, er varme og åbne - og man møder ikke den ekstreme yogakultur på samme måde som på de meget traditionelle steder. Det er lidt mere nede på jorden, så man er ikke udenfor fordi man ikke har en næseskyller med :-)

Hvis jeg lyder som en hel jubelidiot, så er det bare fordi, jeg har haft mit livs oplevelse :-)
Man har kun ét liv. Så tag afsted!
Logget
miriam
Newbie
*
Beskeder: 3

Vis profil
« Svar #6 den: 10. Feb. 2009, 07:36:29 »

Hej Birgitte

Spændende beretning, men kan du ikke fortælle lidt mere om yogaen og Dena som underviser? Hvad mener du med, at hvis man ikke lige er til Dena?

Og hvor mange var i, og var der både klasser morgen og aften eller kun om morgenen? Og hvad lavede I i  ud over mysore (og talte?) klasser? Chante, teori, variationer, leg ...?

Fortæl, fortæl!

Hilsner

Miriam
Logget
Birgitte
Newbie
*

Vis profil
« Svar #7 den: 01. Mar. 2009, 20:51:41 »

Argh, jeg skal vist finde den funktion, hvor man får en mail, når der er svaret på ens indlæg... Beklager den lange svartid :-)

Der var morgenundervisning kl 7, som var talte stående stillinger og mysorestil derefter, hvor man trænede der hvor man var kommet til (undtagen fredag, der var talt 1. serie). Jeg skar i starten (for ikke at overtræne min krop) en del af 1. serie fra, fordi min praksis pt er rigtig lang, og det var Dena meget large omkring. De begyndere der var med fik lidt mere guidet, især af Jack, Denas mand, de var med som assistent. Om eftermiddagen kl. 16.30 var der teori, pranayama, spørgsmål og chanting i ca to timer.

Dena er en helt fantastisk underviser. Når jeg skriver, "hvis man ikke lige er til Dena" er det mest fordi jeg hører meget forskellige meninger om, hvem der er de mest fantastiske lærere, og jeg tror det kommer meget an på ens eget temperament og egne forventninger til udbyttet af en intensiv workshop.
Det, der kendetegner hendes undervisning, er en masse energi - hun er en levende person og kan både grine med sine elever og råbe af dem. Hun råbte fx "Exhale!" da jeg gik tilbage i bro uden at få vejrtrækningen med - det kan sikkert virke hårdt, hvis man ikke er rutineret, men hun slår hurtigt tilbage, og det virkede, for jeg glemte ikke min udånding en eneste gang derefter Smiley. Men jeg havde hørt om hendes direkte stil hjemmefra, så var lidt foreredt. Og hun er hård, bare på en meget varm måde. Jeg følte mig altid tryg.

I det hele taget er hun meget varm, hendes eftermiddagsklasser havde en del chanting, og det blev nogle meget intense, følelsesfulde klasser. Desuden lavede hun en del omkring modifikationer for at skåne de udsatte steder på kroppen (ryg og nakke), som alle har en tendens til at overeksponere. Så der var meget fokus på detaljer, stabilitet og alignment.
Hun er rigtig dygtig og sjov til at formidle, og jeg kan nu ikke lave bagudbøjninger uden at tænke på "bagudbøjningens dobbelte personlighed", som går ud på, at man skal tænke på underkroppen som den stærke mand, og overkroppen som den smidige ballerina, der sidder på hans skuldre.

Dena har ry for at være meget fokuseret på bagoverbøjninger, og det var tydeligt at en del var kommet for at sætte fokus på det. Hendes force er, at hun er så ekstremt erfaren, at hun kan gennemskue ens krop lynhurtigt. Jeg har en meget smidig ryg, og hun gennemskuede hvad det gør ved min praksis lige med det samme. Og de redskaber, hun efterfølgende gav mig har virkelig rykket min træning her efter, jeg er kommet hjem.

Hun er ikke en lærer af den gamle skole, hun har meget blik for den enkeltes behov og for, at yoga skal føles rigtigt fremfor at se rigtigt ud.

Sig til, hvis du gerne vil vide mere  Smiley

Birgitte

Logget
Sider: [1]
  Print  

Hop til: