Argh, jeg skal vist finde den funktion, hvor man får en mail, når der er svaret på ens indlæg... Beklager den lange svartid :-)
Der var morgenundervisning kl 7, som var talte stående stillinger og mysorestil derefter, hvor man trænede der hvor man var kommet til (undtagen fredag, der var talt 1. serie). Jeg skar i starten (for ikke at overtræne min krop) en del af 1. serie fra, fordi min praksis pt er rigtig lang, og det var Dena meget large omkring. De begyndere der var med fik lidt mere guidet, især af Jack, Denas mand, de var med som assistent. Om eftermiddagen kl. 16.30 var der teori, pranayama, spørgsmål og chanting i ca to timer.
Dena er en helt fantastisk underviser. Når jeg skriver, "hvis man ikke lige er til Dena" er det mest fordi jeg hører meget forskellige meninger om, hvem der er de mest fantastiske lærere, og jeg tror det kommer meget an på ens eget temperament og egne forventninger til udbyttet af en intensiv workshop.
Det, der kendetegner hendes undervisning, er en masse energi - hun er en levende person og kan både grine med sine elever og råbe af dem. Hun råbte fx "Exhale!" da jeg gik tilbage i bro uden at få vejrtrækningen med - det kan sikkert virke hårdt, hvis man ikke er rutineret, men hun slår hurtigt tilbage, og det virkede, for jeg glemte ikke min udånding en eneste gang derefter

. Men jeg havde hørt om hendes direkte stil hjemmefra, så var lidt foreredt. Og hun er hård, bare på en meget varm måde. Jeg følte mig altid tryg.
I det hele taget er hun meget varm, hendes eftermiddagsklasser havde en del chanting, og det blev nogle meget intense, følelsesfulde klasser. Desuden lavede hun en del omkring modifikationer for at skåne de udsatte steder på kroppen (ryg og nakke), som alle har en tendens til at overeksponere. Så der var meget fokus på detaljer, stabilitet og alignment.
Hun er rigtig dygtig og sjov til at formidle, og jeg kan nu ikke lave bagudbøjninger uden at tænke på "bagudbøjningens dobbelte personlighed", som går ud på, at man skal tænke på underkroppen som den stærke mand, og overkroppen som den smidige ballerina, der sidder på hans skuldre.
Dena har ry for at være meget fokuseret på bagoverbøjninger, og det var tydeligt at en del var kommet for at sætte fokus på det. Hendes force er, at hun er så ekstremt erfaren, at hun kan gennemskue ens krop lynhurtigt. Jeg har en meget smidig ryg, og hun gennemskuede hvad det gør ved min praksis lige med det samme. Og de redskaber, hun efterfølgende gav mig har virkelig rykket min træning her efter, jeg er kommet hjem.
Hun er ikke en lærer af den gamle skole, hun har meget blik for den enkeltes behov og for, at yoga skal føles rigtigt fremfor at se rigtigt ud.
Sig til, hvis du gerne vil vide mere

Birgitte